26.6.07

Bijna op de helft van de studiereis!

Het is al weer bijna dinsdag en dat betekent ook dat we bijna halverwege de studiereis zijn! Helaas :( Komende week bestaat uit bedrijfsbezoeken en een aantal keer reizen.
Op het moment zitten we in Ottawa, maar ik moet natuurlijk eerst nog even over Canada's Wonderland babbelen! Het was echt supergaaf: met twee achtbanen die er echt tussenuit sprongen: een waarin je moest staan (aaah! ik had mijn zadeltje net iets te hoog staan en stond dus op mijn tenen...) en een waarin je zo gekanteld werd dat je op je buik liggend vloog :) Die laatste was echt het gaafste van het park. Niet heel gaaf (gelukkig was het mooi weer) waren de twee attracties waar ondergetekende tot het bot toe nat was geworden: een terminator met waterstraaltjes die voor de verandering dus wel de inzittenden raakten en de piranha waterbaan, waar ik de enige van 6 mensen in het bootje was die echt geen droog plekje meer over had.. Naja :S Het was dus prachtig weer en ik was vrij snel droog omdat ik een sneldrogend shirt aanhad (hmm, alsof ik er om vroeg) Ook nog foto's gemaakt van twee attracties: de Jet Scream en de Jumpin' Jet :)
Vrijdag zijn we naar the University of Toronto geweest, waar ik een mooi dagverslag over had getypt dat nu bij http://www.ohiariha.nl te lezen is onder dagverslagen. De wedstrijd van de Blue Jays was echt heel erg leuk en ook iets dat je niet heel snel meer meemaakt op zo'n schaal. Het stadion leek half leeg maar er zat toch nog bijna 28000 man...
Zaterdag verschrikkelijk lang in de bus gezeten, op weg naar Ottawa. Een paar mensen (o.a. ik) wilden niet de airco continu aan hebben maar goed, ik ging slapen dus boeide het me niet heel erg .. Die airco's leven Canadezen op trouwens: alles heeft een airco... Droge ogen is het resultaat. En verkoudheid. Niet heel gaaf, bijna de helft van de deelnemers is verkouden of het net geweest.
We zijn ook nog in het Technology Museum geweest, een beetje NINT, een beetje Londens Science museum maar dan heel klein. Wel hele gave locomotieven en een green screen waar je een spelletje mee kon spelen (Wii in het groot zeg maar: jij moest echt zelf snowboarden of balletjes tegenhouden :P) en waar ze een tentoonstelling hadden over de verschillende dingen die je nodig hebt om een moord op te lossen, helemaal interactief, erg leuk gedaan. Maar met mama's speurneus geerfd was het niet zo moeilijk en had ik vanaf het begin al de goede persoon in de gaten ;)
Gisteren naar the Changing of the Guard bij het parlement geweest (Ottawa is tenslotte de hoofdstad) die verdacht leek op die van Buckingham Palace maar dan zonder de geit. In het parlementsgebouw ook nog een rondleiding gehad (de bibliotheek was echt super mooi: houtsnijwerk, mooie koepel, veel boekjes (helaas non-fiction) kwiiijl.. En ook nog net gerestaureerd :) dus extra mooi) ook nog op de Peace Tower geweest (zeg Big Ben maar dan dus hier, zelfs het wijsje dat hij speelde was hetzelfde) met een prachtig uitzicht omdat men niet hoger mocht bouwen dan die toren. Het Parlementsgebouw zelf was erg mooi, maar leek verdacht veel op Westminster qua indeling enzo.
's Middags naar het Canadian Museum of Civilisation geweest, waar we eigenlijk voornamelijk de Indianen exhibition hebben bekeken, want de rest staat toch ook in Leiden niet waar? ;) Er was ook nog een IMAX theater, waar we een film over de eerste Chinese keizer hebben gezien. Rond zes uur zijn we riching centrum gelopen om eten te zoeken, want we moesten om 2230 terug zijn bij het busje en hadden dus bedacht dat we de tijd mooi konden doden met een bioscoopje. Evan Almighty was het enige echt interessante dat draaide in de gigantische bioscoop (wel drie zalen hehehe) en die was ook best vermakelijk, zij het af en toe erg flauw. Trailer voor Simpsons Movie gezien en die zag er erg leuk uit (en Hairspray, met Christopher Walken en John Travolta die iemands moeder speelt, zag er hilarisch uit, maar of dat een hele film leuk is..), posters voor Stardust en daar kan ik nu amper op wachten! :P
Vandaag veel te vroeg op, omdat we gister eigenlijk pas rond twaalf uur echt konden slapen. Ongeveer zeven uur slaap, en dat bijna elke dag, nooit meer.. BWAAH! NEED SLEEP! :P Het eerste 'bedrijf' was Lagiss, een geografisch onderzoeksinstituut dat o.a. kaarten maakte (dingen als Google earth) en totaal niet in ons vakgebied lag, maar gelukkig was het ook niet zo'n lang bezoek.
's Middag een bezoek aan Breconridge verricht, een bedrijf dat je kan inhuren om (delen van) je product te laten maken/onderzoeken of repareren. Ze maken daar ook een onderdeel voor de APAR van Thales bijvoorbeeld. We hadden daar ook een bezoek aan de 'fabriekshal' waar je een stofjas aan moest en eyeprotection die iedereen duizelig maakte. Een jongen viel zelfs bijna flauw en ik zelf had het in die hal opeens zo verschrikkelijk warm en geen zakdoekjes bij me waardoor ik flink moeite had met ademen dat ik half stond te hyperventileren en te huilen.. Niet heel gaaf, maar de bedrijfszuster heeft mijn temperatuur gemeten en die was netjes, en mijn bloeddruk was ietsjes verhoogd, verder had ik niets. Gelukkig: het zal wel gewoon vermoeidheid zijn ofzo.
Vanavond in hetzelfde restaurant gegeten als zaterdag, en we hebben daar nu twee toetjes uitgeprobeerd: een was chocolademousse op een bodem van chocoladecake met chocoladekrullen eromheen en chocoladesaus erop (decadent chocolate truffle) en vandaag hadden we molten lava chocolate cake: een warme chocoladetulband met chocoladesaus. Hmmmm....

Morgen vertrekken we na een bezoek aan the Canadian Space Agency (rockets!!) naar Montreal, waar we ook weer 2 nachtjes slapen, een tour gaan maken met een amphibus en vuurwerk (tweede keer al, ook al bij Niagara) gaan kijken naast nog twee bedrijven die ik zo even niet weet, maar die komen dan wel. Het is bijna half elf dus ik ga mijn slaap eens inhalen!

[edit] Voor de foto's van de studiereis zonder irritante frames en in beeld staande reclames: klik hier

2 opmerkingen:

Unknown zei

Pfff, studiereis is altijd een kwestie van te weinig slaap :P

Werkt mijn harde schijf nog een beetje trouwens?

Poekie zei

ja, harde schijf leeft nog en snort als een Fats met whiskas :)
mocht je nog foto's zonder frame en reclame willen:
http://www.scintilla.utwente.nl/commissies/src/src2007/gallery2/main.php